10 tipikus hiba a logótervezésben 1. rész
Azt mondják az emberek legkönnyebben a logó alapján ismernek fel és azonosítanak egy céget.
A következőkben 10 tipikus logótervezési hibát veszünk sorra, amelyekre ügyelned érdemes logótervezés során.
1) Egy amatőr által készített
Egy professzionális üzlet nézzen ki professzionálisan. Új vállalkozás tulajdonosok gyakran invesztálnak hatalmas összegeket ingatlanba, felszerelésbe, de gyakran ehhez nem igazítják hozzá az arculat tervezés megfelelő költségvetését. A legfőbb okok, ami miatt sok logó kimondottan amatőrnek tűnik az alábbiak:
- Az üzlet tulajdonosa pénzt akart spórolni azáltal, hogy gyorsan ő maga tervezte meg a logót
- Egy barát vagy rokon, aki „érteget” valamelyest a grafikához szívességből összedobja
- A nem megfelelő embereket bízták meg (a helyi nyomdák nem feltétlenül profik)
- Egy online cég készítette el, amely nagyon olcsó logókat árusít
A fentiek mindegyike katasztrofális eredményekhez vezet. Ha a logót amatőrnek tűnik, akkor az üzleted is.
Egy vállalkozásnak tudnia kell, kihez forduljon, amikor a legjobb logót szeretné.
Mik az előnyei, ha felbérelsz egy professzionális logó designert?
- A logód egyedi és emlékezetes lesz
- Nem lesznek problémáid a későbbi másolással
- A logód hosszabb élettartamú lesz és nem kell újat terveztetned néhány éven belül
- A logód professzionálisan fog kinézni
2) A divatot követi
A trendek (akár hullámok, akár csillog-villogás) jönnek és mennek és végső soron klisékké válnak. Egy jól megtervezett logó időtálló kell, hogy legyen és ezt úgy kerülheted el, hogy elfelejted a legújabb trendeket és trükköket. A lehető legnagyobb klisé a logótervezésben a rettegett „céges swoosh” (a logó körüli ….), amellyel végül is tutira megyünk. A logótervező feladata, hogy létrehozzon egy egyedi identitást az ügyfélnek, így ha teljesen ignorálod a legújabb logótrendeket, akkor döntesz a legjobban.
3) Raszter képek használata
A standard gyakorlat logótervezésnél a vektoros grafikai szoftver használata, mint például az Adobe Illustrator vagy a Corel Draw. A vektor grafika matematikailag precíz pontokból tevődik össze, amely garantálja a vizuális konzsiztenciát akármilyen méret esetén. A másik alternatíva, hogy raszter grafikai képet használunk, mint például az Adobe Photoshop. A raszter grafika – vagy más néven „bitmap” – pixeleket tartalmaz. Logók esetén nem ajánlatos a raszter képek használata, mert az újragyártásnál problémákat okozhat. Bár a Photoshop képes hatalmas logókat készíteni, soha nem tudhatod, hogy mekkorára lesz szükséged valamikor. Ha elég jól rázoomolsz egy raszter képre, akkor pixelesnek tűnik, amely használhatatlanná teszi. A vizuális konszintencia megőrzése minden méretnél alapvető kritérium minden logó esetében.
A vektor grafika legfőbb előnyei: logótervezésnél:
- A logót bármekkorára nagyíthatod anélkül, hogy veszítene a minőségéből
- Későbbi szerkesztése a logónak sokkal egyszerűbb
- Sokkal könnyebben adaptálható egy másik médiumra, mint a raszter képek
4) Tartalmaz „stock art”-ot (stock: „raktár”- itt: interneten található fotó vagy logóraktárra utal)
Ezt a hibát sok vállalkozás tulajdonosa elköveti, akik saját maguknak tervezik a logót vagy amatőr designerek, akiknek fogalmuk sincs a szerzői jogok védelméről.
Raktárból való vektoros képek letöltése olyan weboldalakról, mint például a VectorStock nem bűncselekmény, de valószínűleg bajba keveredsz, ha azt szeretnéd beépíteni egy céges logóba.
Egy logónak eredetinek és egyedinek kell lennie és a licensz feltételek csak az adott ügyfélre vonatkozzanak: „raktár művészet” használata mindkét szabályt megsérti. Elég jó eséllyel valaki más a világ egy másik pontján már használja azt a grafikát, így a tiéd soha sem lesz egyedi. Nagyon könnyen ki tudod szúrni a „raktárból való képeket” a logókban, mert általában ezek ismerős alakzatok, mint például egy földgömb vagy egy sziluett.
5) Saját magadnak tervezel az ügyfél helyett
Könnyen kiszúród ezt a hibát messziről is; a legfőbb oka általában a designerek hatalmas egója. Ha találsz egy baromi klassz új betűtípust, amit alig vársz, hogy kipróbálhass élesben a tervezés során, akkor…nos ne tedd!
Kérdezd meg magadtól először is, hogy az a betűtípus valóban illik-e az adott üzlethez, amihez tervezed? Például egy hatalmas modern nyomdai betűtípus amit imádsz, nem igazán illik egy komolyabb céghez, mint például egy ügyvédi iroda.
Néhány desiner elköveti azt a hibát is, hogy a munkában szerepeltetnek egy saját „védjegy”-et. Nyilvánvalóan légy büszke a saját munkádra, de a saját személyiséged letükrözése egy logóban nagyon rossz döntés. Mindig koncentrálj az ügyfél igényeire és ragaszkodj a követelményekhez.
(forrás – Smashing Magazine)
CímkéklogótervezésKategorizálva: Grafika
A cikket írta:stilldesign
Hozzászólások lezárva.