TOP 5 hiba a weboldal készítésben kisvállalkozóknál

Ma hoztunk Nektek egy cikket külföldről a tipikus hibákról, amit ott is elkövetnek a kis cégek. Itthon sem szenvedünk hiányt ezekben sajnos, érdemes átolvasni mielőtt weboldal készítésbe vagy átalakításba vágtok.

1. Átláthatatlan navigáció

Sok kisvállalat nem tulajdonít igazán fontosságot a navigációnak, de gondos megtervezés nélkül akaratlanul is egy nagyon frusztráló élményt jelenthet ez a látogatóknak. A látogatók általában azért érkeznek weboldaladra, mert szeretnének bizonyos információt megszerezni és ha ez nem érhető el egyszerűen, hipp-hopp elmennek máshová azzal a benyomással, hogy a céged valószínűleg jobban rendezetlen, mint a weboldalad.

átláthatatlan navigáció

Egy jó navigáció, egy jó struktúra tökéletesen rendezett és logikus kell hogy legyen és ígérem tovább fogja ott tartani látogatóidat az oldaladon, ami potenciálisan több olvasót, több feliratkozót, több eladást és több lead-et jelent – bármelyik is legyen legfőbb célod.

A weboldal navigáció kihat a használhatóságra és az elérhetőségre is, ezért fontos, hogy elsődleges gondod legyen ez a weboldal készítésnél. A legtöbb jó weboldal és blog általános, jól megszokott navigációs technikát használ. Olyat, amit várnak a látogatók. Az aloldalak és szekciók a weboldalon egyszerűek és logikusak, könnyű a “manőverezés”. Ne hagyd, hogy a látogatók azon gondolkozzanak, hogyan kell navigálni az oldaladon. Ennek könnyedén és természetesen kell mennie.

Itt van néhány alapelv, amit követhetsz ha hatékony navigációs struktúrát szeretnél létrehozni:

  • Használj ikonokat, amelyek megkönnyítik a navigációt. Ezeket szeretik az emberek és elősegítik a könnyű érthetőséget és használatot.
  • Csinálj logikai csoportokat, kategóriákat a kapcsolódó aloldalaknak, a legfontosabb linkeket a felső navigációs menübe tedd, a funkcionális (pl. fiók beállítások) és jogi (pl. ÁSZF) dolgokat, pedig máshová – az alsó vagy az oldalsó sávba.
  • Mindig mutass pozíció információt arról, hol van éppen a látogató a weboldaladon és hogyan juthat el egy másik szekcióba. Ezt a breadcrumb navigációval könnyedén el tudod érni.

2. Nincsen egyértelmű akcióra buzdítás

nincsen egyértelmű akcióra buzdítás

Alapvető hibája nagyon sok kisvállalati weboldalnak, hogy nincsen egyértelmű cselekedetre/akcióra buzdítás, ahogy az angolok mondják “call to action”. Mindannyian láttunk már vállalkozói brossúrákat végtelenül hosszú leíró paragrafusokkal egy pdf fájlban. Ha nem vezeted az olvasókat és nem ösztönzöd őket cselekedetre (pl.: Vedd meg a terméket most!; Lépj velünk kapcsolatba 10 mp alatt!; Iratkozz fel a hírlevélre! stb.), akkor elveszíted őket.

A forgalomnövelés a weboldaladra nagyon fontos szempont, de minden forgalom haszontalan, ha az elsődleges és egyetlen akcióra buzdításod az egy szerény  “Kattints ide” gomb egy hatalmas szöveghalmaz közepébe temetve. Az akcióra buzdító gombok nagyszerű eszközök arra, hogy a felhasználó figyelmét felkeltsük és odairányítsuk valamire, ennek következtében kulcsfontosságú a szerepük a magasabb konverziók érdekében. Ha befekteted az időt és energiát abba, hogy gondosan végiggondold és megszerkeszd ezeket a gombokat, akkor segíthetsz a látogatóidnak, hogy minél könnyebben megtalálják amire szükségük van és ezáltal Te is gyorsabban érheted el üzleti céljaidat.

Fontos, hogy tartsd szem előtt a legjobb szakmai gyakorlatot, amikor az akcióra buzdító szövegeket, gombokat szerkeszted:

  • Az akcióra buzdító gomb 4 egyszerű elemre bontható: méret, forma, szín, pozíció. Mindegyiknek kulcsszerepe van abban, mennyire hatékonyan működik és irányítja a látogatót.
  • Ne hagyd, hogy a látogatóid gondolkozzanak, vagy erőlködjenek, mert azonnal elmennek a weboldaladról. Nem azért, mert nem értelmesek és nem lennének képesek gondolkozni és megkeresni azt amit “rejtegetsz”, hanem azért mert információt szeretnének kapni gyorsan, kevés kattintással és felesleges időtöltés nélkül. Minél gyorsabb és kényelmesebb, annál jobb.
  • Ne vidd túlzásba egyszerre több akcióra buzdító szöveggel és gombbal minden oldalon. Döntsd el mi a fő cél és határozz meg minden oldalnak egy kiegészítő célt. A tartalomban válaszold meg a “Miért jó ez nekem?” kérdést és az akcióra buzdítás legyen a válasz a “Mit kell tennem most?”-ra.

3. Színek és kontraszt

Színek és kontraszt

A színek és a kontraszt általában nincsenek a prioritási lista elején egy kisvállalkozói oldalnál, amikor weboldal készítésről van szó. Pedig kellene, mert ha a szöveg nincs megfelelő kontrasztban a háttérrel, az emberek nehezen tudják majd olvasni, különösen a színtévesztők, színvakságban szenvedők és ha hiszed ha nem, sajnos egyre többen vannak ebben a csoportban is.

Az egyszerű olvashatóság mellett a színek és a kontraszt azért fontos, mert fel tudod használni arra, hogy vizuálisan felkeltsd az érdeklődést és a látogató figyelmét irányítsd vele. Hatékonyan rendezheted a folyamatokat vagy a hierarchiáját is az oldaladnak ennek segítségével, ezért tartozik az 5 legfontosabb alapelv közé, amelyre érdemes odafigyelni a weboldal tervezés során. Néhány tipp:

  • Használj egy ingyenes szín és kontraszt ellenőrző eszközt pl.: Color Contrast tool
  • Ezzel könnyedén ellenőrízheted, hogy megfelel-e az elfogadott standardoknak a színpalettád.
  • Olvass utána, hogyan használják a nagyobb oldalak a színeket és kontrasztot, hogy javítsák az olvashatóságot és a kiemelt sztorik konverzióját és használd ezt a tudást, hogy kísérletezni tudj különböző színsémákkal
  • Egyik legjobb módja a kontraszt kiemelésének, ha méretbeli különbséget teszel bizonyos elemek között és bizonyos dolgokat felnagyítasz. Ez a technika különösen jól működik egy minimál színséma esetén, és így nem feltétlenül kell a színekre támaszkodnod.

 4. Tartalom, tartalom, tartalom…

Tartalom

Az emberek a tartalom miatt látogatják oldaladat és a sikerre vagy sikertelenségre hatalmas hatása van annak, hogy ez a tartalom hogyan struktúrált és hogyan van összeszerkesztve. Sajnos a kisvállalkozók nagy része túlzásokba esik és elhalmozza a felhasználót információval anélkül, hogy megvizsgálná hogyan prezentálja az információ tömeget.

A legtöbb ember nem szeret olvasni a weben, ha csak nem kötelező, de sokkal inkább szereti gyorsan átfutni a tartalmat, hogy megtalálja a számára érdekes és értékes részeket. Ezért olyan fontos, hogy kialakítsunk egy átlátható tartalmi hierarchiát és struktúrát, így a látogatók gyorsan képesek “végig szkennelni” a weboldalt és ki tudják szűrni a releváns infokat. Egy logikus tartalmi hierarchia egyfajta vezetőként is szolgálhat, amely segít végig vinni egy látogatót minden oldalon és sokkal élvezetesebb felhasználói élményt biztosít.

Tehát, ha a tartalomra fókuszálsz, a legjobb, ha észben tartod a következő három lépést:

  • A fehér rész (=semmi) az egyik legfontosabb tényező. Ez lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy jelentésteli tartalomra fókuszáljon minden aloldalon.
  • Törd meg a túl hosszú infokat, könnyen megemészthető szöveg blokkokra, heading-eket (címsorok), felsorolást, idézeteket és paragrafusokat használva.
  • Az olvasható tartalom is nagyon fontos, használj megfelelő sortávolságot, amely elég nagy ahhoz, hogy végigfutható legyen átláthatóan a szöveg tartalma. Végül, de nem utolsó sorban figyelj a normális margókra és betűtávolságokra.
  • És ha már tartalomról beszélünk a helyesírást és a nyelvtant sem szabad alábecsülni.

5. Rendetlenség

Rendetlenség

Mindannyian ismerünk legalább egy olyan kisvállalati oldalt, amelyen fenn van minden még az utolsó használt mosogatóedény dugó is. Nagyon sok kisvállalkozás teletömködi a weboldalát annyi információval amennyivel csak lehet – természetesen mindent egyetlen oldalon – és a végeredmény egy zsúfolt, rendezetlen és olvashatatlan website.

Minél idegenebb dolgok vannak egy weboldalon, annál kevésbé tűnik professzionálisnak és túlnyomóan összezavaró és visszataszító lesz a látogatók számára. Egy rendetlen weboldalon a látogatottság és a forgalom is kevesebb lesz, mert a látogatók nem fognak visszatérni, ha nem értik vagy nem tudják követni a tartalmat. Ezáltal alacsony webforgalom, magas visszapattanási arány és alacsony Page Rank lesz az eredmény.

A rendetlenség a képekre is vonatkozik. A túl sok elég visszataszító lehet, de a sima szöveg is idegesítő. A képeket arra kellene használnod, hogy illusztrálják a tartalmat és odavonzzák a látogatók figyelmét ahová szükséges.

Kövesd a következő instrukciókat egy sokkal gazdagabb látogatói élmény elérése érdekében:

  • Kérdőjelezz meg minden egyes elemet minden aloldalon és kérdezd meg: “Ennek tényleg ott kell lennie? Van ennek bármilyen célja? Meg lennék nélküle is?”
  • A kulcs, hogy segítsük a látogatót, hogy megtalálja azt az információt, amiért érkezett. Biztosnak kell lenned abban, hogy különbséget tettél a tartalom, a reklám és a promóciós terület között.
  • Prioritást adj a tartalmi részeknek és döntsd el mi fontos a látogatók és a potenciális ügyfelek számára – és azt add el jól :)

A legjobb tartalom is elveszhet a szövegek és grafikák káoszában, a rendrakás ezért nagyon fontos weboldal készítés közben.

Ez csupán 5 weboldal készítési hiba, amelyet sok kisvállalkozás elkövet.

Ti miket találtatok még?

(Forrás: Mashable Business)

Címkék,

Kategorizálva:

A cikket írta:stilldesign

Hozzászólások lezárva.