Minden, amit tudni akartál a webfejlesztésről…

A webfejlesztéshez hasonlóan sok olyan területe van az életünknek, ami annyira körülvesz bennünket, annyira meghatározó, mindennapi, hogy kezdjük azt hinni, már kifejezetten értünk is hozzá. Hogy ha véleményt kell alkotni, vagy nekünk van szükségünk valami aktivitásra, akkor akár egyedül is boldogulunk már.

Bejegyzésem címe, akár ez is lehetne: Minden, amit tudni akartál a webfejlesztésről, de nem merted megkérdezni, nehogy laikusnak gondoljanak. Napi életvitelünk során rengeteg weboldalt és informatikai felületet látogatunk. Ezek használata során pedig előfordulhat, hogy olyan kifejezésekkel, rövidítésekkel és angolosított megjelöléssel találkozunk, amiknek egyáltalán nem tudjuk, vagy csak sejtjük a jelentését. Ha önálló célkitűzés megvalósításába kezdünk vagy egy már folyamatban lévő vállalkozáshoz-projekthez-eseményhez szeretnénk felhasználni az online felületeket, akkor nem maradhatunk teljesen laikusok. Természetesen a legjobb, ha egy megértő, segítőkész vállalkozás gondjaira bízod magad, akik az üzleti igényeidet fordítják programozói nyelvre, de a webfejlesztéssel kapcsolatos fontos, alapszókincset már most a rendelkezésedre bocsátunk:

SEO (Search Engine Optimization): vagyis keresőoptimalizálás. Azoknak a módszereknek, eszközöknek a gyűjtőfogalma, amik segítségével elő tudjuk mozdítani, hogy a weboldalunk minél előrébb lévő helyre kerüljön a keresők találati listáján. Tehát ha például a google-ben rákeresek a weboldalamra, akkor az első találati oldalon, helyen szerepeljen. Már ebből is érezhető, hogy ez itt több változós játék. Hiszen nem mindegy, hogy mit írok be a keresőbe (kulcsszó?). Másrészt az sem mindegy, hogy a kereső miben is tud keresni, vagyis milyen kifejezések szerepelnek a weboldalam tartalmában.

FAVICON (favorite icon rövidítése): 1999 óta létezik a lehetőség arra, hogy ún. favicon-t (shortcut icon, website icon, tab icon, URL icon, stb.) néven ismert pici képet kapcsoljunk a weboldalunkhoz, ami aztán az internet böngészőnk címsorában (vagy böngészőtől függően a history illetve bookmarks listákban is) megjelenik, amikor valaki az oldalunkra navigál.

D.I.Y. (Do-It-Yourself / Csináld magad!): ha webfejlesztésről beszélünk, akkor a Csináld magad! nem jelent mást, mint hogy nyílt forráskódú rendszerben, előre kialakított template-ek segítségével saját magunk hozzunk létre új weboldalakat. Vannak esetek, amikor ez jó megoldás lehet, máskor éppen ezzel tudjuk teljesen rossz vágányra terelni online kommunikációnkat. Erről bővebben itt írtunk!

BLOG: A virtuális tér egyik nagy vonzereje, hogy korlátlanul hozhatunk létre tartalmakat, önkifejezésünknek sokszor csak a saját cenzúránk állít akadályt. Ezeknek a tartalmaknak egy sajátos válfaja a blog: ami rövid szöveges bejegyzést takar, képpel, képekkel kiegészítve. Leginkább egy virtuális és nyilvános naplóhoz hasonlítható ez a műfaj. Cégek esetében ezt a műfajt kell adaptálni a szervezeti viszonyokra.

WEBSHOP: Ahogy a neve is mutatja ez egy olyan bolt, ami a weben található. Mivel a weben található ez a bolt, ezért ezzel együtt számos sajátossága is van. Hogyan tudjuk minél jobban áthidalni a webes felületnek azt a sajátosságát, hogy az eladásra kínált termékünket csak virtuálisan láthatják a látogatók? Hogyan érhetjük el, hogy az online fizetés, megrendelés biztonságosnak tűnjön a vásárló számára és persze valóban az is legyen? A kérdésekre természetesen megvannak a jól bejáratott válaszok, megoldások, amikért érdemes profikhoz fordulni.

LAYOUT: Weboldalak esetében a layout azt a vizuális tervet jelenti (grafikai terv, illetve design), ami az oldal programozását megelőzően a megrendelő számára azt a vizuális élményt mutatja meg, amit egy oldalra látogató láthat majd. Itt a legfontosabbak, amikkel kapcsolatban döntést is kell hoznunk: az oldal színvilága, az oldalon található képek, szövegek aránya, az oldalon található egységek (dobozok, amikben kép, szöveg, alkalmazás található) elrendezése. Ezeket addig érdemes kitalálni, amíg az oldalfejlesztés nem kezdődik el, hiszen a weboldal programozása a már elfogadott oldaltervhez fog igazodni. Fejlesztés után módosítani a design tervben meghatározottakat már sokkal bonyolultabb és költségesebb.

STOCK FOTÓ: Egy weboldal létrehozásához szükségünk van tartalmakra, amik alapvetően képekre és szövegekre oszthatók fel. A képek esetében sokszor nehéz olyan képet találnunk, amik elég hatásosan jelennek meg oldalunkon. A saját készítésű fotók esetében sokszor már csak az oldalra feltöltve vesszük észre, hogy nem ugyanaz a hatás, mint amit láttunk más weboldalak esetében. Ha profi fotót szeretnénk oldalunkra, nem csak úgy juthatunk hozzá, hogy felfogadunk egy profi fotóst és megrendeljük az általunk igényelt téma fotózását. Számos úgynevezett képügynökség létezik, amelyek profi fotósok képeit forgalmazzák. Ráadásul sok esetben mindezt ingyenesen, vagy annyira kedvezményes előfizetési rendszerben, ami bőven alulmúlja a legegyszerűbb fotózás költségeit is.

SZÖVEGÍRÁS: A weboldal tartalmak létrehozásának leggyakoribb buktatója a szövegírás. Nem csak azért, mert egy jól olvasható akár szakmai szöveg megírása is szövegírói tapasztalatokat és kvalitásokat igényel, az online szövegekhez további marketing ismeretekre is szükség van. Ahhoz, hogy a keresőben jól teljesítsen az oldalunk, a szövegek kialakításában olyan marketing szempontokat kell alkalmaznunk, amelyek jóval túlmutatnak azon, hogy egyszerűen megfogalmazzuk szövegesen a mondandónkat.

TEMPLATE: Nyílt forráskódú rendszerek esetében találkozhatunk előre elkészített oldal mintákkal, amiket már könnyedén a saját elképzeléseink szerint átalakíthatunk, ezzel is megspórolva sok-sok munkát az oldalkialakítás tekintetében. A template kiválasztásánál leginkább arra érdemes figyelni, hogy az oldal mely elemeit lehet módosítani és melyikeket nem.

ONE PAGE SITE: Ahogy a neve is mutatja ez egy EGY oldalból álló weboldal. A webfejlesztésben egyre inkább teret nyerő megoldás, az egyoldalas website kialakítás lényege, hogy minden oldaltartalmat redukáljunk egy darab görgetéssel bejárható oldalra. Ez nem egy végtelenül hosszú weboldalt, hanem a tartalmak hatékony és célzott megválasztását jelenti, természetesen ismét szakemberek segítségével. Így az egy oldalon belül kell – és lehet – a látogatóra olyan hatást gyakorolni, ami marketing szempontból is cselekvésre ösztönzi.

RESZPONZÍV: Azokat az oldalakat nevezzük reszponzív weboldalnak, amelyek attól függetlenül, hogy milyen eszközről nézzük meg (mobil, tablet, számítógép) maximális felhasználói élménnyel számolhatunk, köszönhetően annak, hogy az oldal rugalmas kerettel rendelkezik, vagyis alkalmazkodik az eszköz által használt képmérethez, képfelbontáshoz. Szemben a hagyományos weboldalakkal, ahol a felbontás, képméret adott, és az eszköz ezt próbálja belepréselni a rendelkezésre álló lehetőségekbe.

BANNER: Azokat az oldalon elhelyezett felületeket hívjuk bannernek, amelyeket reklám célokra tudunk használni. Ezek elsősorban oldalon kívülre mutató linkek, de használhatjuk ezeket arra is, hogy a saját oldalunkon belüli számunkra kiemelten fontos tartalomra hívjuk fel a látogatók figyelmét.

KREATÍV: Az egyébként általában melléknévként használt kifejezés a kommunikációban inkább főnévként jelenik meg. Kreatív az, aki kommunikációs anyagoknál alapötleteket talál ki, szöveget ír, vizuális megjelenést tervez. És mindazok az anyagok, munkák, amiket a kreatívok létrehoznak, azokat is kreatívnak hívjuk.

Kategorizálva: ,

A cikket írta:gyuri

Hozzászólások lezárva.